úterý 29. prosince 2015

Novoroční předsevzetí

Rok 2015 je téměř u konce. Přichází vzpomínání a bilancování. Otevírá se tudíž prostor pro každoroční otázku: A co dál?
Jsou lidé, kteří neslaví Valentýn. Věřím, že tato skupina se částečně kryje se skupinou typu "Nedávám si předsevzetí, je to blbost, mé jediné předsevzetí je předsevzetí si nedávat."
Já jsem ten typ, který patří pouze do jedné z těchto skupin. Valentýn neslavím, ale předsevzetí si dávám. Samozřejmě ne vždy vše dodržím, ale je pěkné začít nový rok s novou motivací. Letos však budu střízlivý, a nebudu si stanovovat žádný přehnaný cíl.

1) Nebudu se snažit svůj život změnit během chvilky.
Takové odhodlání dlouho nevydrží a já pak akorát prodělám hypomanii a stejně nic kloudného neudělám. Tohle je moje hlavní předsevzetí pro budoucí rok.

2) Naučím se být více empatický a altruistický.
Řekl bych, že schopnost empatie se u mě od puberty značně zvýšila. Neumím však empatii pořádně projevit. Rád bych se naučil člověku pomoci zlepšit náladu. Je to schopnost, která se mi velmi líbí a přijde mi také praktická. Četl jsem také hypotézu, že lidé, kteří dbají o štěstí jiných jsou sami šťastnější a také bývají zdravější. Ale více mě však k tomuto předsevzetí motivuje něco jiného. A to buddhistický princip karuna. Omluvte, pokud ho zde špatně popíšu, četl jsem na tohle téma málo. Jedná se o myšlenku, že máme soucítit s lidmi, co trpí nebo strádají. Pomocí soucitu s druhými se naučíme vyrovnat s vlastním utrpením. A teď něco z vlastní hlavy. Věci, které jsou všeobecně chápány za smutné či negativní mě naplňují zvláštním druhem úzkosti. V tomto světě vidím neviditelný princip, který vystupuje v roli antagonisty. Nechci nečinně přihlížet. Podat někomu pomocnou ruku je adekvátní postup, jak se zbavit pocitu, že lidé jsou naprosto bezbranní vůči tomuto principu.

3) Vzdělám se samostudiem v oblasti psychiatrie.
Život mi možná za celkem krátkou dobu nabídne příležitost, kde znalost základů psychiatrie bude výhodou. Zatím nebudu říkat, o co přesně jde, ale i tak by se tyto znalosti mohly hodit. Vzhledem k tomu, že mám psychózu by mi přečtení psychiatrických skript mohlo pomoci se v sobě orientovat a posílit tak vlastní emoční gramotnost.

Předsevzetích mám samozřejmě více, tyhle tři mi však přijdou nejvíc podstatná. Přeji vám úspěch v následujícím roce, ať už pro něj máte nějaké předsevzetí nebo ne.

Žádné komentáře:

Okomentovat