úterý 19. prosince 2017

Hluboká deprese (Vánoce 2017)

Ahoj, tenhle článek budu psát dlouho. Myslím, že vždy napíšu pár vět a pak si dám pauzu. Upadl jsem totiž do opravdu silné deprese a jakákoliv aktivní činnost je pro mě problém.

Jo, opravdu to bude na dlouho. Mezi tímto a předchozím odstavcem uběhlo tak 50 minut.
Tak teď tedy k mému současnému psychickému stavu. Cca pět týdnů zpět se zhoršil zdravotní stav mé mamky. Nějakou dobu předtím jsem nechal školu, která mě neskutečně bavila, abych měl šanci dokončit první studium. To jsou tedy dva zásadní zdroje mé deprese.

Uběhlo dalších 50 minut. Proč to sem píšu? Chci aby byl tenhle příspěvek autentický a tohle mi přijde jako dobrý způsob, jak vám přiblížit realitu toho, že ve skutečné depresi je i tak banální záležitost, jak krátký článek na blog problém. Jak jsem psal v předchozím odstavci, má deprese má důvod a tím jsou vnější okolnosti. Před tím než jsem upadl do deprese jsem však byl ve stavu opačném. V hypomanii. Své problémy jsem řešil tím způsobem, že jsem zabral a věnoval se diplomce a psaní. Jenže mi "došlo palivo" ztratil jsem energii.
Většinu dní jsem však byl schopný fungovat. Sice trochu omezeně, ale dál jsem pracoval na diplomové práci. Před dvěma týdny přišel však první den, kdy jsem se dostal do stavu, kterého se bojím. Ztratil jsem veškerou sílu. Byl jsem na bytě ve Velkém městě. Měl jsem všechno, co jsem tam potřeboval zařídit už zařízené, ale nebyl jsem schopný jet domů. Z postele jsem vstal až po poledni. Měl jsem nějaké zásoby jídla, takže jsem si připravil oběd z konzervy. Pak jsem znovu ulehl. Hodiny jsem ležel a koukal do stropu. I sebemenší pohyb rukama byl namáhavý, tělo mi ztěžklo. Až k večeru jsem byl schopný alespoň číst nějaké články. Druhý den mi naštěstí bylo lépe.

Tak znovu jsem se odmlčel, ale teď už tento článek dotáhnu do konce.
Kdysi jsem se přidal fo facebookové skupiny ohledně mého psychického onemocnění. Spousta lidí zde má také podobnou zkušenost s depresí. U mě se takhle silné deprese začali nějak četněji objevovat až relativně nedávno. Nechápal jsem, proč se na této skupině lidé chlubí například tím, že se dokázali osprchovat. Jako by to  byla nějaká veliká věc. Pravda je, že když jste ve skutečné depresi, velká věc to skutečně je. Deprese je jako přesun na jinou planetu, kde je silnější gravitace a vy se zde tedy cítíte těžší. Když dopisuji tento článek, je mi o něco lépe. Trochu se mi ulevilo drobnými domácími pracemi a pak jsem se pustil do vaření, našel jsem si recept na oblíbené knedlíčky. Nějak se mi podařilo ponořit se do vyvažování mouky a vody, aby mi to utvořilo nějaké použitelné těsto. Příjemně mě to rozptýlilo a ve výsledku mi byl ještě odměnou velmi chutný pokrm.

Jo, mám pocit, že dnes má deprese dosáhla po spoustě dní vrcholu a před chvílí nastal bod, kdy se to začalo přelamovat. O mém psychickém stavu v následujících dnech budu informovat. Pokud čtete tento článek v době, kdy sami bojujete s depresí, držím vám palce a dám vám jednu radu. Dělejte dobré a nejlépe manuální věci. Klidně si v průběhu mezi těmito aktivitami odpočiňte. Ale zaměstnejte se. Utřete prach, srovnejte si košile v šatníku podle barvy, vymalujte si mandalu nebo pokud najdete nějaký jednoduchý recept, upečte třeba koláčky.

Žádné komentáře:

Okomentovat