pátek 14. září 2018

Deprese se mírní, Jak s ní bojuji?

Uběhlo cca 12 dní od začátku mé depresivní epizody. Až na občasné propady mi už je mnohem lépe.

Kritický den bylo pondělí. Udělal jsem jakýsi přešlap, přesně řečeno trochu ulétl. Zatím o tom nechci mluvit a nevím, jestli vůbec budu. Byla to věc, která mě dorazila, protože jsem si ji vyčítal a tak nějak předpokládám, že mě v jistých kruzích nyní trochu drbou. Tohle není vztahovačnost. Znám to prostředí a vím, jak lidé tam tyhle věci řeší. Nuže tuhle část příspěvku zakončím tím, že řeknu, že se mi tahle aféra celý týden vracela a ještě poněkud vrací.

A teď k mému boji s depresí. Jsem ten typ člověka, který když má problém, zapne si buď google nebo si pustí youtube. V tomto případě jsem si našel video návod na youtubu ohledně deprese. Tohle video vám sem ale nenasdílím. Doporučovali v něm jisté opatření ohledně stravy. Dohledával jsem si studii ohledně dané věci, jejíž závěrem bylo, že tento způsob stravování dost pravděpodobně zvyšuje šanci na několik typů rakoviny. Ale dám vám nějaké typy, které jsou neškodné.

1. Pohyb


  • U mě je tohle trochu ošemetné. Když mám depresi, nemůžu cvičit posilovací cviky. Vždy mě u toho chytne podivný vztek. Stejně tak běh nebo rotoped.
  • Je tedy dobré posilování nebo jiný náročnější sport zařadit jako prevenci toho, že deprese přijde. 
  • Dobrý a velmi přirozená volba pohybu je chůze. Pokud však máte sociální fobii jako já, nechoďte ven, když máte zrovna velmi zvýšený strach z cizích lidí. To pak procházka přinese více škody než užitku.
  • Já chůzi znovu zařadil téměř do každého dne. Musím říct, že mi to na psychiku velmi pomáhá.
  • Když jsem na tohle téma hledal nějaké doporučení, našel jsem, že člověk by měl na procházky minimálně 3x týdně alespoň 30 minut.
  • Rychlá chůze - Tu jsem si zamiloval. Vzhledem k tomu, že mám mírnou nadváhu, snažím se chodit rychle, mělo by to zvyšovat spalování tuku.
2. Čerstvý vzduch

  • Procházka lesem mezi stromy, které produkují kyslík je něco jiného než procházka sídlištěm mezi paneláky.
  • Kdysi jsem si zapsal jeden psychologický předmět, ke kterému byla skripta, ve kterých se psalo, že lidská psychika je nastavená na vnímání přírody, která je oproti zástavbě přirozená. Pobyt v přírodě snižuje napětí, stres a pomáhá lidem se sklonem k depresi.
  • Jsem člověk, co o sebe dbá. Dost se zajímám o anti-aging a jedna za zásad, kterou dodržuji je to, že si chodím pro svou "kyslíkovou injekci" do lesa, který mám v Malém městě nedaleko od domu. Věřím tomu, že mě to omlazuje.


3. Mezilidský kontakt

  • Další z tipů, který jsem našel na téma jak bojovat s depresí. Opět je dobré, abyste znali sami sebe a míru mezilidského kontaktu, která je vám příjemná. Každý je nestavený jinak, znám dost introvertů, kterým mimo práci stačí velmi málo kontaktu s jinými lidmi.
  • Já jsem naopak velmi společenský člověk. Během mé depresivní epizody se vrátil jeden z mých spolubydlících a já jeden večer proseděl u něj v pokoji a bavili jsme se o všem možném.
  • Je rozdíl mezi kontaktem na sociálních sítích a tváří v tvář. Kontakt online přinese pouze malý zlomek užitku, jako když jste s danou osobou v reálu.

4. Dostatek odpočinku a spánku

  • Vypozoroval jsem u sebe to, že čím horší mám náladu, tím více potřebuji spánku nebo odpočinku. Raději obětuji nějaký čas a pořádně si odpočinu, s tím, že poté budu produktivní než se nutit do práce, která je povrchní a stejně k ničemu nevede, protože jsem ji dělal přepjatý nebo rozhozený.

5. Koníčky

  • Snažím se ve svém životě více se věnovat povinnostem než koníčkům.(Což se mi ne vždy úplně daří.) V době, kdy je my hrozně, se mění poměr mezi těmito činnostmi a věnuji se mnohem více koníčkům. 

3 komentáře:

  1. Konečně! Někdo fajn se stejnou nemocí, kdo píše na internet i vlastní zkušenosti. Docela by mě zajímalo, kde přesněji pracuješ, protože typické rukodělné dílny pro mě nejsou. Myslím, že tu nejsem naposledy :)
    Zde je kdyžtak můj pokus o blog.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj. Pracuji na administrativní pozici v malé firmě, která je vedena jako chráněná dílna. Zaměření firmy není typické pro chráněnou dílu. Takže možnosti mimo rukodělné dílny určitě jsou.
      Chtěl jsem mrknout na tvůj blog, ale nenašel jsem nikde odkaz. Pokud blog ještě existuje, rád se podívám, a prosím tedy o odkaz.

      Vymazat
  2. Ahoj, ten odstraněný komentář klidně smaž.
    Jsem ráda, že taková práce existuje.
    Odkaz by měl být na tom slově "Zde", je to www.destinodilei.wordpress.com

    OdpovědětVymazat