středa 5. září 2018

Minimalismus ve špajzu 2

Jak jsem psal v některých starších příspěvcích, velmi mě v tomto roce oslovil minimalismus.
Jelikož se zajímám i o ekologii a vadí mi plýtvání jídlem, snažím se minimalizovat vyhazování potravin i u nás doma. Plánování spotřeby potravin se stal celkem mým koníčkem, takže jsem se rozhodl napsat o tom i pár slov sem.

Nevím, jak jste na tom vy, ale mi doma dostáváme na Vánoce pravidelně dárkový koš potravin. Koše, které si nenecháte sestavit na zakázku mají jsou vadu. Je v nich dost věcí, které by jste do toho zakázkového nedali a obdarovanému se pak válejí ve špajzu. Další zdroj nevyužívaných potravin jsou zbrklé nebo nepromyšlené nákupy nebo potraviny, které koupíte kvůli jídlu, které uvaříte jednou a suroviny pokud jsou trvanlivé zůstanou.

Náš problém doma jsou navíc potravinový moli. Ti jsou dalším důvodem, proč se snažím počet potravin minimalizovat. Navíc mám rád přehled. Ve Velkém městě mám jen několik položek potravin, už jen proto, že skladovací prostory jsou omezené a na bytě jsme čtyři. Tyhle minimální zásoby jsem si zamiloval, jelikož člověk má přehled.

A teď, co je cílem tohoto článku. Doma v Malém městě procházím postupně špajz a následně hledám způsoby, jak využít věci, co tu leží ladem. Níže najdete nějaké příklady toho, jak jsem dané věci zužitkoval.

Rybí olej a rýžový ocet
Koupeno pro Pad Thai, který jsem vařil jednou. Povedl se, ale recept je příliš složitý. Tyto dvě lahvičky mi tu leželi ladem do chvíle, než jsem začal připravovat smažené nudle. Instantní nudle zalité horkou vodou osmažím na pánvi, přidám rybí olej, rýžový ocet, zeleninu a míchaná vajíčka. Tyto dvě lahvičky tedy dostali využití.

Celozrnná mouka
Můj táta se rozhodl péct chleba. Několikrát to zkoušel a nepovedlo se mu to. Při každém pokusu zapomněl, že už celozrnnou mouku má a tak se nám jí doma nakumulovalo více. Co s tím, že? Dostal jsem radu, ať z toho zkusím udělat muffiny. Vzal jsem mámy starý recept a normální mouku jsem nahradil celozrnnou. Musím říct, že takhle mi to chutná více!
Příští týden chci přejít z éry muffinů na éru cookies. Na netu jsem si už našel pěkně jednoduchý recept.

A tak tedy procházím lednici, špajz a mražák s cílem snížit počet potravin. Snažím se nákup potravin dopředu plánovat tak, abych nic zbytečně nevyhodil. A musím říci, že mě to dost baví.

Žádné komentáře:

Okomentovat