středa 19. srpna 2015

Zjevení Chamontské

Vzhledem k tomu, že je léto, řekl jsem si, že je vhodný čas na čtení. Zrovna jsem dočetl knihu, která mě velmi oslovila. Neřeknu vám, kterou, ale pokud jste spřízněným knihomolem a poznáte, o kterou knihu šlo, napiště její název do komentářů. První správná odpověď si získá můj obdiv. Tato kniha je o mladé kurtizáně, která se snaží využít své krásy, aby nabyla majetku. Když tráví čas na venkovském sídle, které opatřil její milenec, rozhodne se vydat se na výlet po okolí se skupinkou pochybných dam a jejich společníky. Projíždí kolem monumentálního sídla. Z kostela zrovna vychází stará žena, která na první pohled budí dojem majestátnosti. Jedna ze společnic kurtizány ji poznává. Je to dříve velmi slavná prostitutka. Nyní je jí přes 80 let, čas sice odvál její mládí, ale její tvář na oplátku získala monumentality. Její dochovalost a respekt budící majetek očaruje mladou kurtizánu a toto zjevení vzbudí v ní touhou dosáhnout stejných výšin. Toto zjevení Chamontské ve mě probudilo směsici myšlenek. Myšlenek v propadnutí vlastní prostopášnosti a následného znovuzískání důstojnosti. Nejsou to nové myšlenky, ale bez obrazu, který mi tato kniha vyjevila bych nebyl schopný vše vidět tak živě. Bylo by pošetilé poklesnout (sice jiným způsobem než dámy v této knize), jen proto, aby člověk mohl znovu nabýt nějaké úrovně. Tento jev však skutečně existuje. Zobecněme to na to, že člověk udělá chybu v době, kdy ví, že je to chyba, aby se následně vydrápal na životní vrchol z mnohem hlubšího dna. Jednou mě na nádraží požádal jeden alkoholik o to, abych mu dal peníze na alkohol, aby se mohl pořádně opít před tím, než půjde na protialkoholní léčení. Vím, že se nejspíš ve skutečnosti ani léčit nechtěl. Ale napadlo mě, že se chce možná jen propadnout ještě o kousek níž, ujistit se, že je dostatečně hluboko, aby mu nezbylo než se vydrápat zpátky. Vytáhl jsem peněženku a dal jsem mu částku větší, než o kterou mě požádal. Nasedl jsem do vlaku a upřímně jsem si přál, že se od poslední láhve vína odrazí a znovu neklesne zpět.

Žádné komentáře:

Okomentovat