pátek 23. listopadu 2018

Učit se, učit se, učit se

Ahoj všem!

Dnes tedy k něčemu, o čem jsem už včera nestihl psát.

Deprese jako chvilka k tomu se vzdělávat
Jak nejspíš víte, nedávno jsem prodělal epizodu deprese. První dny neschopenky jsem nedělal téměř nic. Jen jsem ležel a čekal až se můj stav zlepší.
V jednom z dalších dnů mě napadlo, že bych mohl dělat něco příjemného, na co nebyl dlouhou dobu čas. Pustil jsem si na Khanově škole dějepisné video. Bylo ze série Rychlokurz světových dějin, který mě uchvátil hned prvním dílem. Prošel jsem tento rychlokurz celý a pustil se o dalších dějepisných videí. Když mi začalo být lépe, prokládal jsem to i opakováním si věcí mého stále mateřského oboru.
Znovuobjevil jsem tedy svou vášeň pro učení se. Tahle jiskra u mě stále přetrvává. A to i když už je deprese pryč. Poslední tři týdny jsem se tedy dost intenzivně vzdělával a nehodlám s tím přestat. Vytáhl jsem také maturitní seznam četby a načetl něco, co jsem ještě neměl přečtené. Tento seznam bych chtěl časem přečíst celý.


Studium jako smysl života
Nedávno jsme s kamarádem řešili jedno zajímavé téma. A to, že lidé, kteří zůstanou bezdětní, si musí svůj život nastavit naprosto jinak než ti, kteří založí rodiny. Já vím s jistotou, že rodinu nezaložím a ani bych nechtěl.
To, že bych svůj život chtěl zasvětit cestě za poznáním, to vím už delší dobu. Mám tedy i spoustu jiných smyslů života. Smysl života pro mě je jaksi jako brambůrky, taky si nevezmu pouze jeden. A jak už předchozí věta napovídá, věřím tomu, že smysl života si určujeme sami. A není tu nic, co by ho objektivně stanovilo. Pro mě je to prostě rozhodnutí a volba.

A teď několik důvodů, proč je pro mě vzdělání vhodný smysl života.

1. Širší myšlenkový prostor
Čím více toho vím, tím více si toho můžu představit, tím širší a plnější je svět v mé hlavě, do kterého se vždy rád ponořím.
2. Vzdělání je kultivací lidské mysli.
Ano obdivuji to, jak nás vzdělání usměrňuje. A je to výdobytek civilizace, který mi přijde dokonalý.
3. Anime
V jednom anime jsem viděl strašně cool postavu, se kterou jsme se ztotožnil a tahle postava chce znát vše.
Ano, pro spoustu věcí mám víc než jeden důvod a některé jsou spíše úsměvné :-D.
4. Cesta k osvícení
Tak nějak věřím v osvícení. Nebo v něco na ten způsob. A věřím, že učení se je cestou k tomuto cíli. A já bych toho chtěl dosáhnout.
5. Přečtené knihy nejde odpřečíst.
Sice jde zapomenout obsah. Ale třeba u povinné četby mě dokonale uspokojuje to, že si po přečtení můžu odškrtnou položku ze seznamu. A vidím tak posun, který nastal.



Odkazy na stránky, kde se můžete vzdělávat.

Cizí jazyky:
https://www.duolingo.com/ 
Na Duolingu naleznete kurz angličtiny, který je v češtině. Pokud anglicky umíte, máte na výběr z velkého počtu dalších jazyků. Pokud však daný jazyk chcete brát vážně, doplňte jeho studium na duolingu kvalitní učebnicí gramatiky.

Khanova škola - všechno možné ve video přednáškách
Zde se učím dějepis a ekonomii. Po dokončení dějepisu chci zkusit ještě biologii. Naleznete zde i další předměty, jako třeba matematiku, fyziku, chemii, informatiku a pár videí z dějin umění.
Zde jsem tedy objevil CrashCourse (rychlokurz)
https://khanovaskola.cz/

CrashCourse (Rychlokurz)
https://www.youtube.com/user/crashcourse
V práci jsem následně objevil, že CrashCourse je vlastně kanál na youtubu a jsou tu i jiné věci než dějepis. Začal jsem tedy sledovat seznam videí o literatuře.
Tento kanál je v angličtině. Pokud anglicky neumíte, měli byste se to naučit. Pokud toužíte po vzdělání tak jako já, je to prostě nutnost. Nedovedu si vůbec představit, že bych anglicky neuměl. Přišel bych tak o možnost přečíst si tolik věcí, co do češtiny prostě nikdo nepřeložil.
https://www.youtube.com/user/crashcourse

Cvičení na vše možné
https://www.umimeto.org/
Zde jsem si primárně začal opakovat český pravopis. Postupně jsem ale začal navštěvovat také Umíme fakta, kde najdete zeměpis, dějepis, biologii a další. Občas mrknu i na Umíme matiku. Zkoušel jsem i umíme anglicky. To mi ale vyhovuje ze všeho nejméně. Pořád jsem narážel na pro mě příliš triviální cvičení.

A co vy? Učíte se rádi? Mě to trochu trvalo naučit se milovat učení. Odměnou je to, že se nikdy nenudím, protože je pořád, co číst :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat