středa 29. července 2015

Vůně doby

Tímto příspěvkem bych chtěl navázat na příspěvek minulý. Jak čas plyne, mění se vše kolem nás. Když mi bylo 14 let, vypozoroval jsem, že se v mém životě nemění pouze fasády domů, které míjím cestou městem nebo účesy a oblečení lidí, které potkávám. Mění se také věc, kterou lze jen obtížně popsat. A to vůně, kterou voní jednotlivé životní etapy. Ne vždy si lze pod tímto představit vůni spojenou s čichem. I když jsou dny, kdy vzduch voní jako dávno zapomenutý letní den. To, co se vám teď snažím přiblížit je spíš emoční naladění, které člověka doprovází úsek, který trvá zhruba několik měsíců až půl roku. Pokud se však vydám na nové místo, může být toto naladění i kratší nebo je takovou podkapitolou delšího časového úseku. Snažil jsem se několikrát popsat někomu z přátel atmosféru minulých životních etap. Ale pro vůni doby jsem nikdy nenašel ta pravá slova. Vždy mě mrzelo, že zrovna tohle nejde sdílet. Kdybych mohl nahlédnout lidem do hlavy, zcela jistě bych hledal, jestli vnímají něco podobného jako já. Rád začínám konverzaci na tohle téma, ukázalo se však, že jsou lidé, kteří snad nic podobného necítí. A jak to máte vy, vnímáte něco podobného?

4 komentáře:

  1. Ahoj, myslím, že niečo podobné sa mi stáva. Mám určité odbobia spojené s určitými vôňami alebo pocitmi a pri ich zacítení si to obdobie vybavím. Napríklad pochmúrna atmosféra pitevných 2 týždňov v druháku spojená so zápachom tekutiny, v ktorej bývali mrtvoly namočené alebo "vône" bytov, v ktorých som bývala mi pripomínajú určité obdobia života.

    OdpovědětVymazat
  2. Stává se ti někdy také, že i když určitou vůni sice zrovna necítíš, ale náhle si vzpomeneš na vůni dávno zapomenutou? Mě se to stává při relaxaci nebo meditaci. Jestli ti něco říká autogenní cvičení, tak to je právě vělká studnice zdánlivě zapomenutých věcí :-).

    OdpovědětVymazat
  3. Nerelaxujem a nemeditujem, ale keď s kamoškami rozoberáme voňavky, tak si jednotlivé vône dokážem dosť živo vybaviť :)

    OdpovědětVymazat
  4. Jo, voňavka taky občas udělá své. Třeba když dostanu ke svátku voňavku, kterou jsem používal před lety, najednou jako by ta doba byla mnohem blíž.

    OdpovědětVymazat